Są to zabawy raczej dla starszych dzieci, bo przygotowywałam je jako namiestniczka harcerska dla drużynowych pracujących z harcerzami młodszymi czyli dziećmi z klas IV-VI szkoły podstawowej. Ale może ktoś coś wykorzysta.
„Peter-Paweł”
Uczestnicy
siedzą w kręgu i wystukują rytm (rękami o kolana, klaskamy i wykonujemy ruch
złożoną ręką z wyciągniętym kciukiem, raz lewą, a potem prawą). Osoba
zaczynająca przy ruchach ręką lewą do tyłu podaje swoje imię, a przy prawej
wywołuje osobę, która powtarza schemat.
„Zorzanka”
Osoba
zaczynająca przedstawia Zorzankę (maskotkę drużyny), mówi jak ona sama ma na
imię i komu ją przekazuje. Kolejne osoby muszą podać wszystkie poprzednie
imiona.
„Łapki”
Wszyscy stoją w
kręgu i trzymają ręce jak króliczki, w środku stoi jedna osoba. Osoby po kolej
podają swoje imię i osoby, którą wywołuje. Zadaniem osoby w środku jest
dotknięcie rąk osoby wywołanej, zanim ta wywoła kolejnego uczestnika.
„Imię + przymiotnik”
Każda osoba
wymienia przymiotnik na tą samą literę, co imię i swoje imię np. Optymistyczna
Oliwia. Kolejna osoba wymienia, co powiedziała poprzednia osoba i dodaje swoje.
I tak w koło, aż ostatnia osoba wymienia wszystkie przymiotniki z imionami.
„Imię i ruch”
Każda osoba
wymienia swoje imię i pokazuje jakiś ruch. Reszta jak w poprzedniej zabawie.
„Wyśpiewanie imion”
Osoba śpiewa na
wybraną melodię „Mam na imię…”, potem pozostali uczestnicy wyśpiewują na tą
samą melodię „Ona na imię ma…”. I tak, aż wszyscy się przedstawią.
„Kij od miotły”
Jedna osoba stoi
na środku i puszczając kij od miotły wymienia czyjeś imię. Zadaniem osoby
wymienionej jest złapanie miotły zanim upadnie na ziemię.
„Ratatatum”
Uczestnicy
siedzą w kręgu i przedstawiają się jak mają na imię. Jedna osoba wchodzi do
środka i pokazuje na wybraną osobę i mówi „w prawo ratatatum” albo „w lewo
ratatatum”. Wskazana osoba musi bardzo szybko (zanim przebrzmi słowo ratatatum)
wymienić imię osoby siedzącej po prawej, albo lewej stronie w zależności od
tego co powiedziała osoba siedząca w środku). Jeśli osoba nie zdąży lub nie
wymieni imiona wchodzi do środka. Zabawa powinna przebiegać w dużym tempie.
„Zabawa Grzesia”
Dwie osoby
trzymają prześcieradło, reszta dzieli się na dwie różne grupy, które stają po
dwóch stronach pionowo trzymanego prześcieradła. Gdy zostanie ono opuszczone,
każdy ma szybko powiedzieć imię osoby stojącej naprzeciwko. Gdy prześcieradło
zostanie podniesione, uczestnicy zamieniają się miejscami i zabawa zaczyna się
os początku.
„Jestem Antoni”
Każdy uczestnik
przedstawia się za pomocą rymowanki np.: „Jestem sobie Antoni, który nie lubi
goździków woni”, „Jestem Jacek – spójrzcie tylko na mnie, spędziłem dzisiaj
cały dzień w wannie”.
„To jest moje imię”
Poszczególne
litery, które składają się na imię przedstawiamy za pomocą pantonimy lub
rysujemy np. Jakub (J – jabłko, A – atlas, K – koc, U – ul, B- baran)
„Twórcze imiona”
Każdy uczestnik
zapisuje swoje imię od tyłu, a następnie wszyscy muszą podać co najmniej trzy różne
propozycję, jakie znaczenie mogłoby mieć to imię np. Krystian – Naitsyrk
(marzyciel, człowiek bez skazy, wódz plemienia).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz